• Napsal(a)

Hvězdičky na obličeji, mokré vlasy a další podivné kosmetické trendy

Není nutné se slepě řídit trendy, které na nás nepřetržitě chrlí magazíny a sociální sítě. Pokud bychom se o to náhodou chtěli pokusit, pravděpodobně bychom skončili jako nepodařený hybrid mezi barevným jednorožcem a princeznou z pohádek tisíce a jedné noci.

Fotogalerie

Jestliže se nám však nějaký trend líbí, není důvod ho

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Lenka (35) žije s Rostislavem (42) ve třípokojovém bytě v Opavě. Znají se osm let, před rokem se vzali a vychovávají čtyřměsíční dceru Eleonoru. Do reality show rodinu přihlásil Rosťa, který je docentem na katedře fyzikální chemie, doma má sbírku historických zbraní a chová hady.

Fotogalerie

„Hlavním důvodem byla recese,

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 dorazilo loni po dlouhých devíti letech od premiéry první generace. A vypadá jako předchůdce, ale jen navenek. Kdo má starou A5 a nemá potřebu měnit, nebude naštvaný, že zastarala. Kdo chce novou, bude spokojený.

Audi A5 Sportback v číslech

provedení: 2.0 TDI quattro S tronic

  • objem motoru: 1 968 cm³
  • výkony: 140 kW, 400 Nm
  • spotřeba (udávaná): 4,5 l
  • spotřeba v testu: 6,7 l
  • zrychlení 0-100: 7,9 s
  • max. rychlost: 235 km/h
  • délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4 733 x 1386 x 1843 x 2 824
  • objem kufru: 480 l
  • cena test. vozu 1 794 200 Kč

A čtyřdveřové provedení, které je v Česku ještě žádanější než základní dvoudveřové, stále patří mezi nejhezčí modely značky Audi.

Designéři se tak chytili do vlastní pasti. Nové A5 tak jen navazuje na to předchozí. U Audi na to mají omluvně vzletné označení „evoluční design“. Jako by se báli něco změnit. Přemodelování přídě přineslo více hran a ostrých prolisů, ty přidávají A5 na agresivitě. Tak ostré linky jako na kapotě a čumáku jinde na autě nenajdete.

Ohromily nás plně diodové Matrix světlomety, které bez nadsázky udělají z noci den a automaticky odstiňují protijedoucím autům tok paprsku světel, aby je neoslňovaly.

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback

Vzhled ovšem klame, evoluční design skrývá zcela novou techniku. Nová A5 stojí na platformě MLB Evo pro vozy s motorem vepředu podélně. Protáhl se rozvor, délka narostla. Vyhlazováním karoserie se konstruktéři vyšlechtili aerodynamiku, ale taky zhubla, jak si žádá dnešní doba.

Uvnitř je ovšem toto velké klasické kupé z Ingolstadtu úplně nové. Ergonomické ovládání, prémiové materiály a cit pro detail, to charakterizuje interiér všech modelů Audi a platí to i o A5.

Nechybí kaplička přístrojovky tvořená displejem, multimédia, asistenční systémy, komfortní pomocníci a další prvky, které si moderní doba žádá. Přístrojovka se středovým dílem natočeným k řidiči je fešná a moc se líbí volant.

Dokonalost je právě v oněch detailech. Například bodové LED osvětlení na stropě se rozsvítí, když na něj jen zlehka položíte prst. Krásná hlavice řadicí páky jak z luxusního letadla nebo jemně perforovaný povrch volantu v místě úchopu, to všechno podtrhuje skvělý dojem po usednutí.

Ale výtku přece jen máme: vepředu i vzadu je minimum odkládacích prostorů. Kapsy ve dveřích nepojmou větší lahve a do schránky na středovém tunelu dáte jen telefon a pár drobností.

A5 je kupé v nejryzejší podobě i v provedení s párem dveří navíc: sedí se tu opravdu nízko a to i vzadu. To sice méně ohebným bude vadit při vystupování, ale vzadu dokázali díky tomu konstruktéři vyšetřit dost místa na hlavu. Libůstkou jsou bezrámová okna u dveří, tak to má u kupé být. Oproti starším Sportbackům u nich Audi mnohem lépe vyřešilo odhlučnění, takže od oken při vyšších rychlostech už neruší posádku aerodynamický svistot.

Základních 480 litrů zavazadlového prostoru sice zůstalo, ale prostor pro cestující mezigeneračně narostl. Je o 17 mm delší, zvětšil se prostor pro ramena a cestující vzadu mají více místa i pro kolena. A5 Sportback se prezentuje jako praktická varianta výchozího kupé. Velké páté dveře

Číst dál...
  • Napsal(a)

Dnes poprvé: Nechte si pohladit duši. V přímém přenosu a zdarma

Signál našeho speciálního Slow Radia si můžete pustit ve třech kvalitách: AAC 64 kbit/s, MP3 160 kbit/s a MP3 320 kbit/s, přičemž samozřejmě platí, že čím vyšší hodnota datového toku, tím lepší zvuk. Celý zvukový řetězec byl podřízen co nejkvalitnější reprodukci ambientního zvuku jihočeské přírody, pro poslech tedy doporučujeme i kvalitní sluchátka nebo reproduktory.

Slow Radio

si můžete spustit ZDE .

Web je responzivní, funguje tedy i na mobilu nebo tabletu . Na zařízeních s OS Android funguje i integrovaný Chromecast .

Šíření streamu nijak zásadně neomezujeme, bez obav jej můžete i veřejně reprodukovat, například ve svém obchodě, čajovně, čekárně nebo na recepci své firmy. Bez předchozí domluvy s autory však nešiřte stream přímo pro komerční účely.

Je to přímý přenos, takže o tom, co uslyšíte, rozhodne v největší míře příroda. Ačkoli je stále něco slyšet, nejvíce ptáci zpívají od brzkých ranních hodin a po celé dopoledne, v poledním vedru více odpočívají, aby odpoledne opět nabrali sílu a zpívali až do pozdních večerních hodin. V noci pak spí, takže se k mikrofonům nejvíce dostane kuňkání žab, případně zvuk hmyzu a štrachání nočních živočichů. Pokud prší, vystřídá pak zpěv ptáků bubnování kapek deště v korunách stromů a do suchého listí na zemi.

Co vlastně uslyšíte?

S přímým přenosem Slow Radio se dostáváme do jihočeské krajiny, konkrétně na lesnatý břeh rybníka, na který navazuje pruh rákosí a za ním volná voda. V průběhu celého dne můžeme naslouchat hlasům přírody, především zpěvu ptáků, ale zdaleka nejen jemu.

Ptáci jsou velmi atraktivní skupinou živočichů, mimo jiné pro jejich hlasové projevy, které lidem většinou znějí libozvučně. Ptáci se zvukem dorozumívají podobně jako lidé a většina druhů má velmi širokou paletu nejrůznějších zvuků. Každý z nich slouží k jinému účelu. Mezi nejběžnější patří kontaktní a potravní hlasy, většinou tiché a nepříliš nápadné pípání, kterými si partneři v páru nebo ptáci v hejnu neustále navzájem říkají: „Jsem v pořádku a jsem tady,“ případně „Našel jsem něco dobrého.“

Opakem jsou varovné hlasy, jejichž cílem je upozornit na nebezpečí. Jsou většinou krátké, ostré a ve vyšších frekvencích, což znesnadňuje jejich lokalizaci. Ptáci tak mohou upozornit na blížící se šelmu či dravce, aniž by mu přitom prozradili svoji polohu. Zajímavé je, že varovné hlasy jsou navzájem mezi druhy dost podobné a vzájemně si rozumějí i ptáci různých druhů. Při upozornění na nebezpečí je to docela pochopitelné. Všechny tyto hlasy můžeme slyšet z přenosu prakticky po celý den, ale jejich určování je většinou náročné i pro odborníka.

Nejznámějším a nejnápadnějším hlasovým projevem ptáků je bezesporu zpěv. Přestože nám zní většinou libozvučně, je to vlastně deklarace územních nároků a bojová výzva. Ptáci, většinou samečci, si takto vyznačují své výsostné území, teritorium. Zpěv, který obdivujeme, tak v ptačí řeči znamená zhruba „Toto místo jsem si vybral, všechny housenky, žížaly, mouchy, semínka (a co tak zrovna ten který druh žere) jsou moje a běda tomu, kdo by se sem odvážil. Pohybovat se v doslechu mohu pouze já a moje rodina.“

Nezřídka ovšem některý ze sousedů nebo i některý zatoulanec hranice překročí

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Právě teď se totiž rozhoduje o tom, jestli strávíme druhou polovinu života spokojení a v dobré kondici, nebo v čekárnách zdravotnických zařízení sužováni nemocemi. Lidé mezi čtyřiceti a padesáti lety totiž představují nejcitlivější věkovou skupinu, pokud jde o životní styl. Důvod je prostý – nemáme na sebe čas.

Domácí lékař

Představme si průměrného čes

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Lucie Bílá: Jak přibývají léta mně, snižuje se věk mých partnerů

„Trvá mi, než si dovolím být šťastná, protože každá buňka mého těla si pamatuje rozchody. A já bych mohla rozchody vyučovat!“ prohlásila zpěvačka s tím, že vždy měla k rozchodu s partnery důvod a nešlo o rozmar.

Přesto tři ze svých expartnerů stále považuje za své osudové muže. „Měla jsem štěstí na tři osudové muže, kteří dodnes mají v mém životě význam a hrají v něm roli. A tihle tři muži, Petr Kratochvíl, Václav Noid Bárta a Petr Makovička, jsou mí rytíři. Kdyby se mi cokoliv dělo, tihle

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Tragický výbuch v Bolevci inspiroval Čapka k napsání Krakatitu

Plzeňsko zažívá klidný slunný den. Krátce po půl druhé se ozývá první výbuch. Půl hodiny poté druhý. Pět minut po třetí hodině následuje ten nejsilnější. Zaznamenal jej pohotový fotograf, který se nacházel v budově tehdejšího ředitelství Škodovky v Plzni. Že šlo o obří detonaci, dokazuje velikost hřibu. Fotograf se nacházel zhruba šest kilometrů daleko.

„Ten výbuch byl tak strašný, že smetl borovice v okolí továrny jako obilí,“ říká starosta ÚMO Plzeň 1 Miroslav Brabec, který podpořil u příležitosti stého výročí katastrofy vydání obrazové publikace nazvané Plzeň a Bolevec za Velké války.

Tragický výbuch v Bolevci inspiroval Čapka k napsání Krakatitu

Tragický výbuch v Bolevci 25. května 1917 - následky výbuchu

Největší muniční továrna Rakouska-Uherska

Munice se ve Střílně začala vyrábět ještě před první světovou válkou. Během krvavého konfliktu se z pobočky Škodových závodů stala největší muniční továrna Rakouska-Uherska.

Fotogalerie

Areál se z původních šesti budov rozrostl v malé tovární město s 56 budovami. Vyrábělo se tu 50 druhů nábojů a zaměstnání ve Střílně našlo 3 000 lidí. Během války tu musely pracovat ženy a děti, na které dohlížely desítky četníků a vojáků.

V den výbuchu pracovalo v muničce 2 580 dělníků. Dalších několik stovek lidí pomáhalo na stavbách, při předávání munice u železnice nebo hlídkovalo u bran a podél zdí.

Továrna doslova praskala ve švech. „Munice bylo v továrně nashromážděno tolik, že to odporovalo i tehdejším velmi liberálním předpisům platným v monarchii,“ upozorňuje Brabec.

Výbuchy byly slyšet i vidět až v Plzni

Ve 13:32 se ozval výbuch v budově číslo 10, v oddělení zapalovačů. Následně se zřítily téměř všechny střechy objektů továrny. Detonace byla slyšet až v Plzni a do bolevecké muničky spěchali ti, kteří měli ve Střílně své blízké. Vyrazili i hasiči, ale kvůli hrozbě dalších výbuchů nemohli se svou automobilovou stříkačkou vjet do továrny.

14:10 a druhý výbuch. Tentokrát ve skladišti s hotovou municí. Úlomky střel i celé náboje různých ráží pokryly široké okolí továrny. K fabrice míří záchranáři ze Škodových závodů, dorazili lékaři, kteří poskytli zraněným lidem první pomoc. Obvaziště byla zřízena u hřbitova v Bolevci i na hlavní plzeňské radnici.

15:05 a třetí nejsilnější výbuch. Nad továrnou se objevil obrovský hřib rudočerného dýmu. Vybuchl sklad, kde bylo uloženo 90 tun černého prachu. Stromy v okolí muničky popadaly, začal hořet les. Tlaková vlna rozbíjela okna až v centru Plzně. Lidé v panice opouštěli město a vrátili se až následující den.

Hasiči i přes nebezpečí dalších výbuchů začali likvidovat jednotlivé požáry. Během odpoledne i večera se ozývaly další exploze. Úřady evakuovaly okolní vesnice. Druhý den zůstaly v Plzni zavřené úřady, školy i továrny. Západočeská metropole se vzpamatovávala z nejhorší katastrofy ve svých dějinách.

Drtivá bilance katastrofy v Bolevci

Bilance obětí byla otřesná: 202 mrtvých, z toho 33 dětí. Celý areál továrny až na budovu kantýny, kterou v Bolevci najdete i dnes, lehl popelem.

Úřady se dlouho bránily zveřejnit výsledky vyšetřování příčin katastrofy. Až interpelace tří poslanců Říšské rady Gustava Habrmana, Luďka Pika a Františka Lukavského na rakouského ministra zeměbrany Friedricha von Georgiho rozvázala úřadům ústa.

Podle ministra byly budovy vystavěny příliš hustě

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

Malovat po škole patnáct let kliky dveří a zrcátka a doufat, že mi svěří k návrhu výplň dveří, anebo se upsat překotně se rozvíjejícím čínským značkám, které mi v pětadvaceti dají volnou ruku a rovnou nabídnou, ať namaluju celé auto, které bude hvězdou na autosalonu? Podobně jednoduché rozhodování s jasným řešením měl osmadvacetiletý francouzský designér Alan Derosier, jehož koncept byl letos hvězdou na autosalonu v Šanghaji ( podívejte se sem ).

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156

Jeden z nejslavnějších autodesignérů současnosti Walter de Silva je samozřejmě v úplně jiné pozici, ale pozadí je stejné: neomezené zdroje na nejfantastičtější nápady, úcta Číňanů ke světovému autoprůmyslu, od kterého se chtějí učit a něco pochytit, a obrovský elán s minimem omezení. Pro Waltera de Silvu ( rozhovor s ním čtěte zde ), jehož pomníkem jsou Alfa Romeo 156 a Audi A5, to musí být neuvěřitelně lákavé. Číňané totiž pravděpodobně - i přes svůj pragmatismus v obchodních záležitostech - ještě nezačali ubíjet sami sebe excelovými tabulkami a přesně nalinkovanými procesy a kreativním a schopným dávají volnou ruku.

Walter de Silva tak odložil ševcovské náčiní (na stará kolena vzpomněl na dědečkovo řemeslo, při kterém může rozvíjet svou vášeň pro dámské kotníky - více čtěte zde ). Své designové lodičky prodává od osmi set eur výš a mohl by si užívat penze, ale designéři takoví nejsou. A tak se do roku 2022 upsal čínskému koncernu BAIC, prozradil v interview pro italský sportovní deník Gazzetta dello Sport (to jsou ty tlusté noviny tištěné na růžovém papíře, které jediné je průměrný Ital schopný aspoň prolistovat do konce).

Bude malovat elektromobily

„Dohodl jsem se s německou inženýrskou firmou EDAC, která pro čínskou společnost ArcFox navrhne elektromobily,“ popsal šestašedesátiletý designér.

Fotogalerie

„Nebude to jen jedno auto, bude to celá rodina vozů. Mým úkolem bude dát značce tvář,“ vysvětluje. „V té rodině elektrických aut bude několik modelů od malých městských vozidel po auta střední třídy. Tvary už mám v hlavě,“ prozrazuje a zdůrazňuje potřebu stavět auta na baterky od počátku jinak, s elektropohonem je nutné počítat už při prvotním návrhu architektury vozu.

Volkswagen se podle de Silvy, který má z německého koncernu velké zkušenosti (maloval aktuální generaci Volkswagenu Polo), aktuálně snaží upravovat na elektrický pohon konvenční modely se spalovacími motory. To platí například pro aktuální elektrické provedení Volkswagenu Golf, německý koncern ovšem nyní pracuje na speciální platformě určené čistě pro elektromobily . De Silva také připomíná BMW s jeho elektrickou divizí „i“, která má jasnou vyhraněnou identitu. „Stále musíte mít na paměti balík baterií a důsledně pracovat s rozvorem,“ připomíná a odhaluje, jak navrhuje auto: „Když mám před sebou čistý papír, začínám od pedálu plynu nebo spojky, potom opěradlo zadního sedadla a s tím se pracuje v závislosti na tom, jestli to má být kupé, sedan nebo malé auto pro čtyři.“

ArcFox je divizí čínského koncernu BAIC (Beijing Auto), který je dlouholetým partnerem automobilky Daimler v Číně. V roce 2013 koupila německá automobilka ve svém čínském partnerovi dvanáctiprocentní podíl. Právě Daimler, výrobce Mercedes patří ke světovým technologickým leaderům

Číst dál...
  • Napsal(a)

Nejlepší projekty Alvara Aalta vystaveny v Ostravě

Nejlepší projekty Alvara Aalta vystaveny v Ostravě

Galerie výtvarného umění v Ostravě hostí pozoruhodnou výstavu Aaltova příroda, která nabízí nejvýznamnější projekty z 20. a 30. let slavného finského architekta a designéra Alvara Aalta. Expozice obrazem a slovem přibližuje úlohu lidové tradice v japonském a finském stavitelství v díle tohoto velikána.

“Myšlenky tradiční japonské architektury a finského lidového stavebnictví hrály v rané životní dráze finského architekta Alvara Aalta (1898–1976) důležitou roli. Už záhy odmítal historizující a fun

...
Číst dál...
Přihlásit se k odběru tohoto kanálu RSS