• Napsal(a)

Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) potvrdily na základě bojových testů možnost spolupráce mezi pilotovanými a robotickými stíhačkami. Americké letectvo (USAF) plánuje v budoucnu přestavět část flotily stíhaček F-16 na bezpilotní stroje a přiřadit je k letounům páté generace F-35 Lightning II.

V rámci programu Loyal Wingman pracuje USAF od poloviny roku 2015 na speciálních algoritmech pro bezpilotní letadla.

„Vezmete F-16 a uděláte ji zcela robotickou,“ uvedl v březnu minulého roku náměstek ministra obrany Bob Work. „Stíhačka čtvrté generace F-16 vytvoří pár s F-35, síťovým bojovým uzlem páté generace, a oba dva budou pracovat společně.“

Na Loyal Wingman v tomto roce navázaly rozšířující testovací programy Have Raider I a Have Radier II. V rámci obou programů začlenilo americké letectvo v reálných bojových testech robotické F-16 k pilotovaným F-16.

Program Have Raider I potvrdil schopnost robotických stíhaček létat ve formacích a plnit útočné úkoly. V rámci programu robotická F-16 naplánovala útok, odpoutala se od svého mateřského stroje, provedla nálet a vrátila se zpět do formace.

Na začátku dubna začalo dvoutýdenní navazující ostré testování v rámci programu Have Raider II. Pilot F-16 opět poslal na bombardovací misi svou robotickou F-16, která se však tentokrát musela vypořádat s „dynamickou“ obranou nepřítele a dalšími problémy. Robotické F-16 musely autonomně naplánovat a provést útočnou misi vzduch-země, reagovat na měnící se hrozby, překážky ve směru letu, poškození palubních systémů nebo ztrátu spojení s mateřským letounem.

„Tato demonstrace (Have Raider II - pozn. red.) je důležitým mezníkem ve zrání technologií AFRL potřebných k začlenění bezpilotních a pilotovaných letadel do útočných balíčků,“ říká kapitán Andrew Petry, letecký inženýr v AFRL. „Zjistili jsme nejen to, jak bezpilotní bojové letadlo může splnit své poslání, když vše probíhá podle plánu (Have Raider I - pozn. red.), ale také to, jak bude reagovat na nečekané překážky a přizpůsobovat se jim.“

Začlenění robotických stíhaček do operací letectva má řadu výhod. „Robostíhačky“ mohou nést dostatečnou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země a doplňovat tak výzbroj F-35 Lightning II.

Robotické stíhačky mohou letět před pilotovanými stroji a případně na sebe nalákat palbu nepřátelské protivzdušné obrany (PVO). F-35 následně díky svým pokročilým senzorům odhalí vypálenou nepřátelskou raketu země-vzduch a vypočítá místo jejího odpalu. Na toto místo pak okamžitě zahájí úder přesnými zbraněmi vzduch-země.

Slibnou platformou pro robotické stíhačky jsou právě stroje F-16. Ty jsou postupně nahrazovány letadly F-35. Americké letectvo má ve výzbroji 1 245 F-16, z toho je 700 u národní gardy a 54 v rezervě. Vhodných letounů pro přestavbu na robotické má tedy americké letectvo dost.

Stíhačky F-16 mají samy o sobě pokročilou schopnost autonomie, takže jejich přestavba na bezpilotní stroje je poměrně snadná. Letectvo navíc při stavbě bojové robotické F-16 využívá zkušenosti s přestavbou těchto strojů na létající terče QF-16.

Technologii Loyal Wingman lze aplikovat i na další letadla. Doprovod stíhačkám F-35 mohou dělat například robotické bombardéry B-1 Lancer nebo dokonce B-52 Stratofortress.

Na videu je bezpilotní létající terč QF-16 (pro program Have Raider I a Have Raider II byly použity lehce upravené QF-16):

Zdroj: National Interest

Článek

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 je mnichovská legenda. Nádherné kupé, kterému dal nezaměnitelné tvary Klaus Kapitza, tehdejší člen designtýmu značky vedeného Clausem Luthem, bylo ve své době technickou špičkou. Osmička byla luxusní a velmi drahá a k tomu měla ještě jednu chybu: od BMW nikdo takové auto nečekal. A tak se stalo komerčním propadákem, i tak ho značka držela v prodeji deset let (1989-1999). O původní osmičce čtěte více zde .

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Teď se řada 8 vrací, je hvězdou veteránské automobilové smetánky u jezera Como. Nóbl sraz Concorso di eleganza di Villa d’Este BMW v posledních sezonách využívá pro netradiční prezentaci svých novinek. Na letošní přehlídce automobilové krásy se tak vyjímá futuristicky tvarovaný stroj se strhujícím designem.

Majestátní kupé řady 8 se zatím prezentuje jako koncept, sériová podoba dorazí příští rok. To bude skoro dvacet let poté, co se ze scény odporoučela původní „osma“.

BMW tak dostane konečně plnohodnotnou zbraň proti majestátním kupé odvěkého rivala ze Stuttgartu. Nové BMW řady osm se bude moci postavit kupé Mercedesu S. A to dokonce i ve verzi kabrio, už se totiž objevily i spekulace, že BMW 8 dorazí časem také v provedení bez střechy.

Autorem designu exteriéru nejnovějšího konceptu je John Buckingham, Brit, který nyní pracuje pro kalifornské studio BMW.

„Pro mě je to kus ryzí automobilové fascinace,“ říká o luxusním gran toureru Adrian van Hooydonk, viceprezident BMW Group zodpovědný za design. „Několik málo ostrých linií rozděluje zřetelné povrchy a hmoty vozu jsou výrazně tvarovány,“ popisuje nový šéf Jozefa Kabaně , který letos po pětadvaceti letech opustil koncern VW z pozice šéfdesignéra značky Škoda a od podzimu přebere stejnou funkci u BMW.

Studie kupé BMW řady 8

„Číslo 8 u BMW vždy představovalo vrchol sportovních výkonů a exkluzivity,“ vysvětluje předseda představenstva značky Harald Krüger. „Připravované BMW řady 8 Coupé bude ukázkou toho, že jako břit ostrá dynamika a moderní luxus mohou jít ruku v ruce. Půjde o další model v naší expanzi na poli luxusních vozů.“ U BMW to bude kromě nové osmičky také velké luxusní SUV označené X7, jehož vývoj je podle Iana Robertsona z vedení značky v pokročilém stadiu vývoje.

Drama na kolech

Sošné proporce vymodelované dramatickými linkami doplňují dvacetipalcové ráfky, nejvíc ovšem zaujme hodně agresivní příď s majestátní maskou chladiče rozdělenou do typických ledvinek, které jsou poznávacím znakem BMW. K tomu exhibice moderny v podání karbonu a laserových světel vpředu a organických diod vzadu (OLED).

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Tradice i futurismus umně spojuje také interiér. Minimalismus podpořený velkoplošnými displeji korunuje nádherný trychtýřovitý volant. Kabinu designéři vyšperkovali karbonem, ručně leštěným hliníkem, křišťálem od Swarovského a jemňoučkou kůží.

O technice se zatím neví oficiálně nic. Proporce jasně odkazují na tradiční architekturu BMW s mocným motorem podélně vpředu a pohonem zadních kol. Dá se odtušit, že technický základ si vypůjčí z čerstvých generací řad 5 a 7, které stojí na společné architektuře. Už se dokonce spekuluje o tom, že už v základním provedení bude mít osma natáčecí kola zadní nápravy a adaptivní vzduchový podvozek.

Fotogalerie

Standardem bude podle všeho také automat

Číst dál...
  • Napsal(a)

Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) potvrdily na základě bojových testů možnost spolupráce mezi pilotovanými a robotickými stíhačkami. Americké letectvo (USAF) plánuje v budoucnu přestavět část flotily stíhaček F-16 na bezpilotní stroje a přiřadit je k letounům páté generace F-35 Lightning II.

V rámci programu Loyal Wingman pracuje USAF od poloviny roku 2015 na speciálních algoritmech pro bezpilotní letadla.

„Vezmete F-16 a uděláte ji zcela robotickou,“ uvedl v březnu minulého roku náměstek ministra obrany Bob Work. „Stíhačka čtvrté generace F-16 vytvoří pár s F-35, síťovým bojovým uzlem páté generace, a oba dva budou pracovat společně.“

Na Loyal Wingman v tomto roce navázaly rozšířující testovací programy Have Raider I a Have Radier II. V rámci obou programů začlenilo americké letectvo v reálných bojových testech robotické F-16 k pilotovaným F-16.

Program Have Raider I potvrdil schopnost robotických stíhaček létat ve formacích a plnit útočné úkoly. V rámci programu robotická F-16 naplánovala útok, odpoutala se od svého mateřského stroje, provedla nálet a vrátila se zpět do formace.

Na začátku dubna začalo dvoutýdenní navazující ostré testování v rámci programu Have Raider II. Pilot F-16 opět poslal na bombardovací misi svou robotickou F-16, která se však tentokrát musela vypořádat s „dynamickou“ obranou nepřítele a dalšími problémy. Robotické F-16 musely autonomně naplánovat a provést útočnou misi vzduch-země, reagovat na měnící se hrozby, překážky ve směru letu, poškození palubních systémů nebo ztrátu spojení s mateřským letounem.

„Tato demonstrace (Have Raider II - pozn. red.) je důležitým mezníkem ve zrání technologií AFRL potřebných k začlenění bezpilotních a pilotovaných letadel do útočných balíčků,“ říká kapitán Andrew Petry, letecký inženýr v AFRL. „Zjistili jsme nejen to, jak bezpilotní bojové letadlo může splnit své poslání, když vše probíhá podle plánu (Have Raider I - pozn. red.), ale také to, jak bude reagovat na nečekané překážky a přizpůsobovat se jim.“

Začlenění robotických stíhaček do operací letectva má řadu výhod. „Robostíhačky“ mohou nést dostatečnou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země a doplňovat tak výzbroj F-35 Lightning II.

Robotické stíhačky mohou letět před pilotovanými stroji a případně na sebe nalákat palbu nepřátelské protivzdušné obrany (PVO). F-35 následně díky svým pokročilým senzorům odhalí vypálenou nepřátelskou raketu země-vzduch a vypočítá místo jejího odpalu. Na toto místo pak okamžitě zahájí úder přesnými zbraněmi vzduch-země.

Slibnou platformou pro robotické stíhačky jsou právě stroje F-16. Ty jsou postupně nahrazovány letadly F-35. Americké letectvo má ve výzbroji 1 245 F-16, z toho je 700 u národní gardy a 54 v rezervě. Vhodných letounů pro přestavbu na robotické má tedy americké letectvo dost.

Stíhačky F-16 mají samy o sobě pokročilou schopnost autonomie, takže jejich přestavba na bezpilotní stroje je poměrně snadná. Letectvo navíc při stavbě bojové robotické F-16 využívá zkušenosti s přestavbou těchto strojů na létající terče QF-16.

Technologii Loyal Wingman lze aplikovat i na další letadla. Doprovod stíhačkám F-35 mohou dělat například robotické bombardéry B-1 Lancer nebo dokonce B-52 Stratofortress.

Na videu je bezpilotní létající terč QF-16 (pro program Have Raider I a Have Raider II byly použity lehce upravené QF-16):

Zdroj: National Interest

Článek

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 je mnichovská legenda. Nádherné kupé, kterému dal nezaměnitelné tvary Klaus Kapitza, tehdejší člen designtýmu značky vedeného Clausem Luthem, bylo ve své době technickou špičkou. Osmička byla luxusní a velmi drahá a k tomu měla ještě jednu chybu: od BMW nikdo takové auto nečekal. A tak se stalo komerčním propadákem, i tak ho značka držela v prodeji deset let (1989-1999). O původní osmičce čtěte více zde .

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Teď se řada 8 vrací, je hvězdou veteránské automobilové smetánky u jezera Como. Nóbl sraz Concorso di eleganza di Villa d’Este BMW v posledních sezonách využívá pro netradiční prezentaci svých novinek. Na letošní přehlídce automobilové krásy se tak vyjímá futuristicky tvarovaný stroj se strhujícím designem.

Majestátní kupé řady 8 se zatím prezentuje jako koncept, sériová podoba dorazí příští rok. To bude skoro dvacet let poté, co se ze scény odporoučela původní „osma“.

BMW tak dostane konečně plnohodnotnou zbraň proti majestátním kupé odvěkého rivala ze Stuttgartu. Nové BMW řady osm se bude moci postavit kupé Mercedesu S. A to dokonce i ve verzi kabrio, už se totiž objevily i spekulace, že BMW 8 dorazí časem také v provedení bez střechy.

Autorem designu exteriéru nejnovějšího konceptu je John Buckingham, Brit, který nyní pracuje pro kalifornské studio BMW.

„Pro mě je to kus ryzí automobilové fascinace,“ říká o luxusním gran toureru Adrian van Hooydonk, viceprezident BMW Group zodpovědný za design. „Několik málo ostrých linií rozděluje zřetelné povrchy a hmoty vozu jsou výrazně tvarovány,“ popisuje nový šéf Jozefa Kabaně , který letos po pětadvaceti letech opustil koncern VW z pozice šéfdesignéra značky Škoda a od podzimu přebere stejnou funkci u BMW.

Studie kupé BMW řady 8

„Číslo 8 u BMW vždy představovalo vrchol sportovních výkonů a exkluzivity,“ vysvětluje předseda představenstva značky Harald Krüger. „Připravované BMW řady 8 Coupé bude ukázkou toho, že jako břit ostrá dynamika a moderní luxus mohou jít ruku v ruce. Půjde o další model v naší expanzi na poli luxusních vozů.“ U BMW to bude kromě nové osmičky také velké luxusní SUV označené X7, jehož vývoj je podle Iana Robertsona z vedení značky v pokročilém stadiu vývoje.

Drama na kolech

Sošné proporce vymodelované dramatickými linkami doplňují dvacetipalcové ráfky, nejvíc ovšem zaujme hodně agresivní příď s majestátní maskou chladiče rozdělenou do typických ledvinek, které jsou poznávacím znakem BMW. K tomu exhibice moderny v podání karbonu a laserových světel vpředu a organických diod vzadu (OLED).

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Tradice i futurismus umně spojuje také interiér. Minimalismus podpořený velkoplošnými displeji korunuje nádherný trychtýřovitý volant. Kabinu designéři vyšperkovali karbonem, ručně leštěným hliníkem, křišťálem od Swarovského a jemňoučkou kůží.

O technice se zatím neví oficiálně nic. Proporce jasně odkazují na tradiční architekturu BMW s mocným motorem podélně vpředu a pohonem zadních kol. Dá se odtušit, že technický základ si vypůjčí z čerstvých generací řad 5 a 7, které stojí na společné architektuře. Už se dokonce spekuluje o tom, že už v základním provedení bude mít osma natáčecí kola zadní nápravy a adaptivní vzduchový podvozek.

Fotogalerie

Standardem bude podle všeho také automat

Číst dál...
  • Napsal(a)

Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 je mnichovská legenda. Nádherné kupé, kterému dal nezaměnitelné tvary Klaus Kapitza, tehdejší člen designtýmu značky vedeného Clausem Luthem, bylo ve své době technickou špičkou. Osmička byla luxusní a velmi drahá a k tomu měla ještě jednu chybu: od BMW nikdo takové auto nečekal. A tak se stalo komerčním propadákem, i tak ho značka držela v prodeji deset let (1989-1999). O původní osmičce čtěte více zde .

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Teď se řada 8 vrací, je hvězdou veteránské automobilové smetánky u jezera Como. Nóbl sraz Concorso di eleganza di Villa d’Este BMW v posledních sezonách využívá pro netradiční prezentaci svých novinek. Na letošní přehlídce automobilové krásy se tak vyjímá futuristicky tvarovaný stroj se strhujícím designem.

Majestátní kupé řady 8 se zatím prezentuje jako koncept, sériová podoba dorazí příští rok. To bude skoro dvacet let poté, co se ze scény odporoučela původní „osma“.

BMW tak dostane konečně plnohodnotnou zbraň proti majestátním kupé odvěkého rivala ze Stuttgartu. Nové BMW řady osm se bude moci postavit kupé Mercedesu S. A to dokonce i ve verzi kabrio, už se totiž objevily i spekulace, že BMW 8 dorazí časem také v provedení bez střechy.

Autorem designu exteriéru nejnovějšího konceptu je John Buckingham, Brit, který nyní pracuje pro kalifornské studio BMW.

„Pro mě je to kus ryzí automobilové fascinace,“ říká o luxusním gran toureru Adrian van Hooydonk, viceprezident BMW Group zodpovědný za design. „Několik málo ostrých linií rozděluje zřetelné povrchy a hmoty vozu jsou výrazně tvarovány,“ popisuje nový šéf Jozefa Kabaně , který letos po pětadvaceti letech opustil koncern VW z pozice šéfdesignéra značky Škoda a od podzimu přebere stejnou funkci u BMW.

Studie kupé BMW řady 8

„Číslo 8 u BMW vždy představovalo vrchol sportovních výkonů a exkluzivity,“ vysvětluje předseda představenstva značky Harald Krüger. „Připravované BMW řady 8 Coupé bude ukázkou toho, že jako břit ostrá dynamika a moderní luxus mohou jít ruku v ruce. Půjde o další model v naší expanzi na poli luxusních vozů.“ U BMW to bude kromě nové osmičky také velké luxusní SUV označené X7, jehož vývoj je podle Iana Robertsona z vedení značky v pokročilém stadiu vývoje.

Drama na kolech

Sošné proporce vymodelované dramatickými linkami doplňují dvacetipalcové ráfky, nejvíc ovšem zaujme hodně agresivní příď s majestátní maskou chladiče rozdělenou do typických ledvinek, které jsou poznávacím znakem BMW. K tomu exhibice moderny v podání karbonu a laserových světel vpředu a organických diod vzadu (OLED).

Studie kupé BMW řady 8
Studie kupé BMW řady 8

Tradice i futurismus umně spojuje také interiér. Minimalismus podpořený velkoplošnými displeji korunuje nádherný trychtýřovitý volant. Kabinu designéři vyšperkovali karbonem, ručně leštěným hliníkem, křišťálem od Swarovského a jemňoučkou kůží.

O technice se zatím neví oficiálně nic. Proporce jasně odkazují na tradiční architekturu BMW s mocným motorem podélně vpředu a pohonem zadních kol. Dá se odtušit, že technický základ si vypůjčí z čerstvých generací řad 5 a 7, které stojí na společné architektuře. Už se dokonce spekuluje o tom, že už v základním provedení bude mít osma natáčecí kola zadní nápravy a adaptivní vzduchový podvozek.

Fotogalerie

Standardem bude podle všeho také automat

Číst dál...
  • Napsal(a)

Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Slávy a masové výroby se však společnost VW dočkala až po skončení druhé světové války.

Cesta k současnému postavení koncernu, který vlastní 12 značek včetně luxusních (osobní auta VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania, užitkové vozy Volkswagen a zatím také motocykly Ducati), nebyla jednoduchá. Velkolepé plány firmy zcela změnila druhá světová válka, automobilka během let přestála slabší období i skandály. Loni VW vůbec poprvé pokořil japonského konkurenta Toyotu v čele světového trhu.

Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens (Společnost pro přípravu německého lidového vozu) - odtud název Volkswagen, měla pod křídly organizace Deutsche Arbeitsfront (Německá pracovní fronta). Původně měla ve velkém vyrábět vůz, jenž na Hitlerovu objednávku zkonstruoval Ferdinand Porsche. Auto, inspirované i prototypovou Tatrou 97, neslo označení KdF-Wagen podle nacistické organizace Kraft durch Freude (“síla díky radosti“). Prototypy se objevily v roce 1936.

Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Sériová výroba začala těsně po vánocích v roce 1945. Volkswagen se pak výrazně podílel na německém hospodářském zázraku po světové válce.

O dva roky později poklepal Hitler nedaleko Fallerslebenu (dnešní Wolfsburg v Dolním Sasku), kde má koncern VW sídlo, na základní kámen továrny. Po zahájení války přešla fabrika na válečnou výrobu a vyráběla také terénní či obojživelné stroje. Kolem 330 000 Němců, kteří si spořili na své vysněné auto, tak přišlo zkrátka. Po konci války se poškozená továrna ocitla ve složité situaci. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států, nakonec ale zůstaly stroje na svém místě.

Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Továrnu Volkswagenu obsadily 11. dubna 1945 americké jednotky a v červnu 1945 jí převzala britská vojenská správa, které velel major Ivan Hirst.

Už v roce 1945 se tak pod britským patronátem mohla rozjet výroba. Počty vozů rostly zpočátku jen pomalu, v březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1000 kusů za měsíc, hranice 2000 aut měsíčně padla v roce 1948. Úspěchy po celém světě začal VW slavit s vozem, kterému se začalo říkat Brouk. Této legendy mezi automobily bylo během 58 let (1945 až 2003) vyrobeno přes 23 milionů kusů. V polovině 60. let VW koupil automobilku Auto Union a k výrobci velkých vozů Audi pak v roce 1969 připojil firmu NSU a získal tak i společnost, jež měla zkušenosti s malými, vodou chlazenými motory.

KdF 60L
KdF 60L

I díky tomu mohl VW začátkem 70. let přijít se dvěma vozy, jež se zcela odstřihly od tradičního pojetí se vzduchem chlazeným motorem vzadu - byly to typy Passat (1973) a Golf (1974). Hlavně Golf, jehož několik generací se dosud prodalo 27,5 milionu vozů, pomohl firmě překonat problémy s klesající poptávkou po spolehlivém, ale zastarávajícím Brouku. Golf je dnes třetím nejprodávanějším autem všech dob. Lépe jsou na tom jen Toyota Corolla a Ford F-Series. V první desítce má VW kromě Golfu i Brouka a Passat.

V roce 1960 byla automobilka přeměněna na akciovou společnost, když 40 procent akcií zůstalo v rukou státu. V současnosti je největším akcionářem VW holdingová společnost Porsche SE, která vlastní zhruba 52 procent hlasovacích práv. Holding, jež ovládají rodiny Porscheových a Piëchů , není totožný s

Číst dál...
  • Napsal(a)

Ben Stiller a Christine Taylorová se rozvádějí

„S ohromnou láskou a vzájemnou úctou a po osmnácti společně strávených letech jako pár jsme se rozhodli rozejít. Naší prioritou bude nadále výchova našich dětí, jíž se hodláme věnovat jako oddaní rodiče a nejbližší přátelé. Vlídně žádáme média o úctu k našemu soukromí,“ uvedli Ben a Christine ve společném prohlášení pro magazín Entertainment Tonight.

Fotogalerie

Stiller potkal Taylorovou na natáčení televizního pilotu pro Heat Vision and Jack.

V roce 2000 se po roce

...
Číst dál...
Přihlásit se k odběru tohoto kanálu RSS