• Napsal(a)

Je to spolehlivé, tvrdí učitelka antikoncepce pomocí měření teploty

Metoda plodných a neplodných dní nemá v našich končinách moc dobrou pověst.
Cejch nespolehlivosti přetrvává z období našich maminek, kdy se plodné dny vypočítávaly kalendářní metodou. Bralo se paušálně, že menstruační cyklus ženy trvá dvacet osm dní a žena ovuluje čtrnáctý den cyklu. Dvacetiosmidenní cyklus má jen asi třicet procent žen a ani

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Příběh Evy: Otec tají rakovinu. Jak mu můžeme pomoct, když nic nevíme

Rodiče před rokem oslavili zlatou svatbu. Jejich manželství pro mě bylo vždy vzorem, jak má vypadat vzájemná láska a úcta lidí, kteří se rozhodli spolu žít, vychovat děti i zestárnout. Měla jsem to sice denně před očima, ale stejné harmonie v manželství jsem nikdy nedosáhla.

Ze sourozenců jsem ta „nejrozumnější“

Jsem nejstarší ze tří sou

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Tipy na zajímavé weby: aktivujte si strážce letákových slev

Letákové akce obchodů

AkčníCeny.cz – www.akcniceny.cz

Počítače, tablety, smartphony a další zařízení umožňují snadné a pohodlné čtení jakéhokoliv obsahu a letáky nevyjímaje. I proto existuje několik webů, které přinášejí možnost prohlížet si klasické papírové letáky elektronicky. Některé jdou však dále. To je i případ portálu AkčníCeny.cz, který je zaměřený na slevy, akční nabídky řetězců a on-line letáky. Každý den je tak možné prohlížet desítky letáků a tisíce kusů zlevněného zboží. Všechny nabídky z letáků je přitom možné zobrazit i v podobě výpisu jednotlivých položek a vyhledávat mezi tímto zbožím. Produkty lze poté přidávat do nákupního seznamu, který se dá vytisknout, poslat SMS na mobil či nasdílet do mobilní aplikace Nákupní seznam. Nakupování na prodejně se tak stává výrazně jednodušší. Mezi populární služby na webu AkčníCeny.cz patří také Strážce slev, který zasílá e-mailové upozornění, když se konkrétní zboží vyskytne v akci. K dispozici je i aplikace pro iOS a Android.

AkčníCeny.cz

Encyklopedie aktivit pro rodiče

Kamsdětmi.com – www.kamsdetmi.com

Internetová encyklopedie, na které se pravidelně objevují zajímavé tipy na kulturní, společenské, sportovní a další akce, které potěší rodiče, hlídací babičky, dědečky, tetičky a další, kteří se starají o děti či je hlídají. Mají možnost načerpat zajímavou inspiraci, kam s nimi vrazit v okolí.

Místa lze vybírat i z kalendáře dlouhodobých akcí, jako jsou výlety na hrady a zámky, kam s dětmi za sportem atd. Nechybí ani informace o tom, v jaké restauraci vás i vaše ratolesti přivítají s úsměvem a kde jsou na ně připraveni. Akce vybírá redakční rada složená z maminek na mateřské dovolené, ale o své tipy se můžete podělit také vy. V databázi se nachází na několik tisíc tipů na akce. Ty lze vyhledávat buď na mapě podle regionů a dále filtrovat podle typu aktivity (za poznáním, do kurzu, s tatínkem atd.). Akce lze zobrazit nejen v aktuální den, ale také na víkend, týden či měsíc dopředu. U detailu zápisu najdete podrobné informace včetně fotografie, otevírací doby, pro jak malé děti výlet je a samozřejmě kontakt.

Kamsdětmi.com

Web o vodních mlýnech v ČR

Vodnímlýny.cz – www.vodnimlyny.cz

O vodních mlýnech a podobných vodních dílech u nás se asi nejvíce dozvíte na tomto webu. Jde o databázi vodních mlýnů v Čechách na Moravě a ve Slezsku.

Mlýny lze vyhledávat buď pomocí databáze, anebo na mapě České republiky, kde je pomocí ikony vyznačeno, o jaký typ mlýnu jde a v jakém je stavu. V náhledu na mlýn nechybí informace, jak se jmenuje, kde se nachází, GPS souřadnice, zda je přístupný, na jakém je vodním toku... Na jeho kartě se potom mohou nacházet informace o technologickém vybavení, architektuře a také fotografie. V databázi však nenajdete pouze aktuálně stojící mlýny, ale také ty dávno neexistující nebo ty, které již ztratily svou starobylou tvář. Mezi nejžádanější však patří především mlýny, jež dosud disponují strojním vybavením, vodním motorem či jsou z architektonického hlediska zajímavé. Pokud chcete pomoci s rozšiřováním seznamu mlýnů, můžete se stát členem webu a přispívat do něj.

Vodnímlýny.cz

Uwwwízlo v síti

Texty tvoří profesionálové. Nejste-li zdatní v psaní a přitom byste potřebovali vytvořit

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Radioaktivita a gravitace. Proč i zmrzlé planety mají kapalnou vodu

V prvním díle našeho seriálu o výskytu vody ve sluneční soustavě jsme se seznámili s mimozemskými oceány skrývajícími se pod ledovými krustami měsíců Jupitera. V minulém dílu jsme se zastavili v soustavě Saturnu, kde jsme nalezli oceány exotických látek na povrchu Titanu a nefalšované slané moře v nitru malého měsíčku jménem Enceladus.

Četnými ledovými měsíci se honosí ovšem také planety Uran a Neptun, třebaže se pohybují v chladu a šeru daleko od Slunce. Jejich měsíce jsou v mnoha ohledech velmi tajemné, i ony svými vlastnostmi nabízejí naději pro výskyt kapalných oceánů.

V dálavách u ledových obrů

Když se vydáme ještě do větších dálav sluneční soustavy, k ledovým obrům Uranu a Neptunu, i zde narazíme na tělesa, kde bychom měli pátrat po oceánech kapalné vody. Sice toho o měsících plynných obrů Uranu a Neptunu víme málo, jejich soustavami proletěla jediná planetární sonda Voyager 2 poskytující jen omezené množství dat a fotografií, nicméně podobnost ve vzhledu a chemickém složení s ledovými měsíci Jupiteru a Saturnu naznačuje, že i zde by se mohly podpovrchové oceány nacházet. Potvrzují to i výsledky numerických modelů, které ukazují, že minimálně největší měsíce Uranu, Titania a Oberon, by pod svým povrchem mohly skrývat oceán kapalné vody .

Největší pozornost však na sebe upoutává jediný velký měsíc Neptunu, Triton. Sonda Voyager 2 totiž v roce 1989 odhalila, že se na jeho povrchu nachází útvary, které si většinou spojujeme s projevy výlevného vulkanismu známého z řady pozemských sopečných oblastí. To bylo značné překvapení. Povrch měsíce totiž tvoří převážně vodní led s nánosy zmrzlých plynů, nikoliv horniny bohaté na křemík.

Radioaktivita a gravitace. Proč i zmrzlé planety mají kapalnou vodu

Mozaika snímků pořízených sondou Voyager 2 zobrazuje Triton, největší měsíc planety Neptun. Mladě vypadající povrch naznačuje přítomnost zvláštní formy sopečné činnosti, takzvaného kryovulkanismu.

Máme před sebou důkaz, že vedle vyvrhování mračen ledových krystalků a solí do okolí se kryovulkanismus může projevovat také postupným rozléváním směsi vody a jiných látek po povrchu a vytvářením útvarů zdánlivě připomínajících lávové proudy, jen tvořených vodním ledem. Povrch Tritonu současně vykazuje jen malé množství impaktních kráterů, což opět nabádá k závěru, že povrch měsíce vznikl z pohledu geologického času relativně nedávno. V historii Tritonu se tak musela odehrát událost globálního rozsahu schopná přetvořit kompletně vzhled celého měsíce .

Dnes se domníváme, že Triton je s největší pravděpodobností zachycené těleso, které původně bývalo trpasličí planetou podobnou Plutu. Po zachycení gravitací Uranu prodělal dramatický vývoj. Na počátku z mohl mít extrémně excentrickou oběžnou dráhu vedoucí k výraznému slapovému zahřívání vnitřních partií měsíce a tedy k produkci tepla, která mohla umožnit přetavení celého povrchu a masivním výlevům vody na zledovatělý povrch. S tím, jak se oběžná dráha Tritonu postupně stále více zakulacovala, produkce tepla klesala, čímž docházelo k postupnému zamrzání.

Před námi je nyní otázka, jestli od té doby měsíc stihl zamrznout již zcela, či jestli pod svým povrchem oceán stále ukrývá. O jeho existenci bychom se snadno mohli dozvědět změřením magnetického pole měsíce. Jelikož má Neptun výrazně ukloněný směr magnetického pole vůči ose své rotace, měl by mít měsíc Triton výrazné indukované magnetické pole. Tedy

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

Vhledem jednoznačně nezapře příbuznost k rodině akčních naháčů pod značkou Kawasaki s výrazným Z na bocích sporých kapotáží. Výraz predátora ve skoku dodává přední světlomet spuštěný až na úroveň spodních brýlí.

Fotogalerie

Celkový dojem ještěra z japonského komiksu je podtržen dvojicí otevřených „nozder“ na předním blatníku nebo zajímavě tvarovanou nádrží, která díky své horní straně klenuté mírně dovnitř vytváří dvojici hran táhnoucích se až k sedlu jezdce.

Zespodu z nádrže vybíhá příhradový trubkový rám a v něm zavěšený motor. Ten, stejně jako rám, je přiznaný v celé své syrové nahotě. V některých detailech je té nahoty na můj vkus až příliš. Například šrouby by si zasloužily alespoň plastovou krytku. Na druhou stranu výrobce patrně předpokládá, že většina majitelů do těchto míst instaluje padáky a záslepky hned v první fázi zahodí.

Rám nového japonského naháče prošel radikální změnou. Na rozdíl od předchůdce Kawasaki ER6n využívá maximum rovných tvarů a minimální zakřivení. Napětí v rámu se díky tomu neshromažďuje lokálně, ale pěkně se rozloží do celé konstrukce.

Kawasaki Z 650

Přední část motoru hned pod vodním chladičem zdobí dvojice výfukových kolen. Kolena se sbíhají do monstrózních kamen pod motorem. Ekonormy se na výfukovém systému podepsaly tak, že aby se dovnitř vešlo vše, co nařizují, je výfuk větší než samotný motor. Uvnitř výfukového tlumiče je nový dvojitý katalyzátor, díky kterému plní motor normu EURO 4.

Přepracována byla ale i celková vnitřní konstrukce. Motor jde díky tomu lépe za plynem a výkonová křivka se dočkala vyhlazení zejména v pásmu nízkých a středních otáček. Když se dvouválec rozdráždí za hranici pěti a půl tisíce otáček, překvapí krátká výfuková koncovka skutečně hodně nečekaným hrubým zvukem hodným o třídu silnější mašiny. Dlužno však přiznat, že za tímhle dospěláckým projevem je i malé kouzlo způsobené přepracovanou konstrukcí sacího potrubí a škrtících klapek.

Další, na první pohled viditelnou novinkou je zadní banánová kyvná vidlice. Nový kompaktní ocelový odlitek stejně jako všechny ostatní změny pomáhá zejména snížit celkovou hmotnost motorky. Kyvka je pomocí přepákování napojena na téměř vodorovně umístěný zadní centrál se zdvihem 51 milimetrů. Nová Kawa nabídne dostatek jistoty i jezdcům menších postav. Výška sedla nad silnicí je totiž 790 milimetrů a je vyzkoušeno, že i sto padesát centimetrů vysoký jezdec nebo jezdkyně z něj dosáhnou bez větších potíží na zem.

Kawasaki Z 650

Po otočení klíčkem ožívá plně digitální palubní deska ledově bílým podsvícením na tmavém pozadí. Palubce dominuje uprostřed umístěný ukazatel aktuální rychlosti. Nad ním je další letošní novinka - ukazatel zařazené rychlosti. V okamžiku vytočení motoru se tento parametr ozdobí indiánskou čelenkou otáčkoměru. Ve chvíli, kdy přichází čas pro přeřazení, se otáčkoměr rozbliká. Hodnota okamžiku řazení je samozřejmě nastavitelná v krocích po pěti stech otáčkách. Kromě těchto novinek nabízí palubní štít pro Kawasaki typický trojúhelníkový ukazatel eko jízdy, palivoměr a teploměr. Zcela vespod jde pak navolit hodnotu dílčích ujetých kilometrů, dojezd na aktuální množství paliva v nádrži, okamžitou nebo průměrnou spotřebu nebo čas.

Městská štika

Stojatý dvouválec se za zvuku typického klapání převaluje a pomalu prohřívá. Usadím se ve velkoryse pojatém sedle a vyrážím do odpolední dopravní

Číst dál...
  • Napsal(a)

Drtivý dopad. Nešťastný konec letu Vladimira Komarova

Problémy stíhaný let Sojuzu-1 se přiblížil do poslední fáze. Vladimiru Komarovovi se podařilo zvládnout potíže a nouzovým manévrem přivedl loď na sestupovou dráhu. Sojuz se ponořil do atmosféry a řídicímu středisku i Komarovovi nezbylo než čekat. Šťastného konce se ovšem nikdo nedočkal.

Drtivý dopad. Nešťastný konec letu Vladimira Komarova

Busta Vladimíra Komarova v blízkosti moskevského Památníku pokořitelů kosmu

Průběh a příčiny nehody rozebírá třetí a poslední díl rozsáhlého textu Pavla Toufara pro Technet.cz.

Ticho podle plánu

Tepelná čidla oddělila obytný a přístrojový modul, kabina s kosmonautem se nořila hlouběji do atmosféry. Sojuz-1 se odmlčel. Bylo to však zcela normální. Měla totiž následovat asi čtyřminutová přestávka ve spojení, protože kabina se během sestupu rozžhavila a rádiovému spojení zabraňovaly ionizované plyny, které ji obalily.

Muž, kterého zabil závod o Měsíc

První díl seriálu k výročí nehody Vladimíra Komarova si můžete přečíst po kliknutí na odkaz

Nezbývalo tedy nic jiného než čekat. Především v Jevpatorii. Všichni přítomní v hlavním řídicím středisku totiž dobře věděli, že generál Kutasov, který velel vyhledávacím jednotkám, opět dodrží přísnou subordinaci. Žádnou informaci o přistání jim nepodá, nejprve bude informovat vrchního velitele vojenského letectva.

Ani Jurij Gagarin nedokázal nic bližšího zjistit od svých kontaktů ve vojenském letectvu. Z Bajkonuru dorazila pouze stručná zpráva, že někteří členové Státní komise už odlétají do místa přistání a někteří míří do Moskvy, a že vyhledávací služba ohlásila kabinu kosmické lodi sestupující na padáku jižně od Orska.

Dlouhé čekání na smrt

Průběh tragického letu Vladimira Komarova popisuje druhý díl článku, který si můžete otevřít kliknutí na titul tohoto boxu

Všem specialistům z řídicího střediska poděkoval jejich nadřízený Agadžanov a pozval je na osmou hodinu ranní do jídelny na snídani. Došlo i na lahve s výtečným gruzínským vínem, které byly ve skladu připravené pro případ, že by do Jevpatorie přijela Státní komise. Agadžanov současně všechny upozornil, že po krátkém odpočinku očekává od jednotlivých pracovních skupin podrobná hlášení.

Pak zavolali Gagarina k telefonu. Kdosi zažertoval: "Je to určitě Moskva. Teď se dozvíme o pořadí čestných hostů na slavnostním přivítání."

Jurij Gagarin se vrátil po deseti minutách bez svého typického úsměvu ve tváři: "Dostal jsem rozkaz odletět do Orsku. Přistání neproběhlo normálně. Nic víc nevím."

Visící Sojuz

Do oblasti vypočtené balistiky ze skupiny odborníků z řídicího střediska letěly vrtulníky a letadla pátrací služby. Pak se ozvalo hlášení jedné posádky: "Visí v oblasti Orska." Ve slangu pátracích skupin to znamenalo, že piloti zahlédli klesat kabinu na padáku. Z jednoho průzkumného letadla Antonov An-12 po několika dalších minutách oznámili: "Vidíme Sojuz. Jsou u něho lidé. Ke kabině se blíží automobily."

V řídicím středisku ve spolupráci s posádkami pátracích letadel upřesňovali čas a místo přistání: 6 hodin a 24 minut moskevského času, přibližně 65 kilometrů východně od Orska.

Nikdo ani v nejmenším netušil, co hrůzného se mezitím odehrávalo v místě přistání Sojuzu-1 a k čemu došlo pouhých několik minut předtím.

Vraťme se do těch okamžiků. Kabina Sojuzu-1 úspěšně proletěla horními vrstvami atmosféry. Její původní rychlost 7,8 kilometru za sekundu se snížila tak, že až do výšky 12 km nad Zemí se kabina brzdila aerodynamicky

...
Číst dál...
  • Napsal(a)

Jiří Thýn v Brně pokračuje v Hledání monumentu

Jiří Thýn v Brně pokračuje v Hledání monumentu

Ve středu otevřel pro veřejnost Dům umění města Brna výstavu Hledání monumentu II, kde český výtvarník Jiří Thýn představuje druhé pokračování svých nejnovějších multimediálních instalací. Expozice je doplněna fotografiemi, kolážemi a objekty.

“Multimediální instalace představí nejnovější práci Jiřího Thýna, ve které se volně prolínají velkoformátové fotografie s autorským textem, s objekty a instalací. Název Hledání monumentu II odkazuje na loňský projekt Jiřího Thýna pro mezinárodní bienále umě

...
Číst dál...
Přihlásit se k odběru tohoto kanálu RSS